Olin eilen vaihteeksi toisen ryhmän puolella päiväkodilla. Taiteltiin lintuja ja lenskareita paperista ja selailtiin Tatun ja Patun Suomi-kirjaa, jonka sinne ekana päivänä vein. Tapasin myös yhden óvo-nénin 24-vuotiaan pojan, jonka kanssa jonku aikaa juteltiin ja päätettiin ruveta pommittamaan toisiamme sähköpostilla molempien kielitaidon kartuttamiseksi. Illalla oli nuortenilta kirkon pihalla olevassa rakennuksessa, voiskohan sitä sitten seurikseksi sanoa. Täällä on muuten ainakin maaseudulla pappilakulttuuri vielä voimissaan, papilla on kirkon vieressä työsuhdeasunto ainakin täällä, Súrissa ja Nagyvelegissä, varmaan siis monessa muussakin paikassa.

Nuortenillassa oli vissiin aiheena ihmisten erilaiset ominaisuudet, ja koska oli eka nuortenilta tälle syksylle ja kaikki ei vielä tuntenu kaikkia, otettiin alkuun leikki, jossa piti "esitellä" parinsa muille arvailemalla tästä asioita ja pari sitten korjasi, menikö oikein vai väärin. Mun parini oli Zsófi ja tällaisia asioita kerroin hänestä:

- 15-vuotias
- Asuu Bakonycsernyessä
- Puhuu Unkaria :D
- Pitää sinisestä (päällä oli sininen huppari niin siitä veikkasin)
- Soittaa jotain
- On sisaruksia

Ja kaikki mun arvaukset meni oikein! Ja osasin arvailla unkariksi! Samaten Zsófin arvaukset musta meni oikein, veikkasi että olen suomalainen, 20-vuotias, minulla on sisaruksia ja nautin olostani Unkarissa.

Leikin jälkeen sitten István luki paperista joitain ärsyttäviä ihmistyyppejä ja sitten niistä juteltiin ja mietittiin, millaista tyyppiä ehkä itsessä joissain tilanteissa löytyy. Mun oli tähän vähän vaikea osallistua kun en tajunnut kuin tankki-tyypin (joka jyrää kaikki muut alleen) ja tiukkapipo-tyypin (joka nipottaa kaikesta eikä oikein mikään kelpaa). Lopuksi laulettiin paljon. Oli kivaa ja oli jännä huomata, että jo ymmärtää paljon ja osaa jotain sanoakki.

Tänään sataa. Ajateltiin mennä ostoksille, mutta siirtyneekö sateen takia huomiselle. Lainasin muuten eilen yhen punasen kirjan tuolta kun siellä oli niitäki muutama ja nyt oon niitä innoissani soitellu aamupäivän. Oon myös saanu taas jonku verran tehtyä yhtä rättiä (lue = pientä pöytäliinaa) jonka pohjan ostin Budapestista käsityöläismessuilta. János sano mulle eilen, että joku (en päässy ihan perille, tarkottiko se äidin ja isän vai mummun ja papan kaveria kun välillä se puhu vanhemmista ja välillä isovanhemmista) tykkäis kans ottaa mut luokseen asumaan ja ajateltiin että jos oisin ens viikon siellä. Käy mulle :)